Sanace rodiny
Poslání
Služba Sanace rodiny je podpora rodin s dětmi, jejichž vývoj je ohrožen. Služba nabízí rodinám pomoc při zvládání těžkých i běžných situací. Cílem služby je podporovat klienty v samostatnosti a k rozvíjení vlastních schopností.
Služba je poskytována rodinám, které doporučí příslušné Oddělení péče o rodinu a dítě (OSPOD), popř. oslovením ze strany rodiny nebo přes třetí stranu – spolupracující subjekt. Práce v rodině je podmíněna souhlasem rodiny a vědomím OSPOD.
Cílová skupina
Rodiny s dětmi, u kterých existují rizika ohrožení vývoje, nebo je jejich vývoj ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě obtížné sociální situace, kterou rodiče nedokážou sami bez pomoci překonat.
Služba je poskytována především v sociálně vyloučených lokalitách, navazuje na terénní nízkoprahové služby organizace pracující s dětmi a dospělými. Klientem služby je celá rodina, nikoliv jedinec.
Cíle služby
- Vést/motivovat rodiny k odpovědnosti za svůj život
- Posilovat schopnost klientů řešit obtížné životní situace vlastními silami a posilovat jejich sebevědomí
- Předcházet/minimalizovat negativní dopady rizikového chování a jednání
- Podporovat sociální začlenění do společnosti
- Umožnit jednotlivcům i skupinám lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí, zvyšovat jejich komunikační schopnosti a dovednosti
Principy poskytování služby
- ROVNOST - služby jsou poskytovány všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení.
- DOBROVOLNOST - služba je dobrovolná, na základě svého vlastního rozhodnutí uživatele, každý může od jejího poskytování ustoupit.
- DISKRÉTNOST - ochrana soukromí, získáváme jen ty údaje, které jsou nezbytně nutné pro poskytování služby.
- INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP - ke každému přistupujeme jako k jedinečné lidské bytosti dle jeho aktuálních potřeb. Zaměření na rodinu – nesoustředíme se na práci s jedním členem rodiny, vnímáme rodinu jako celek i s jejími vazbami.
-
PROFESIONALITA - Usilujeme o to, aby výsledky naší práce byly trvalé a spolehlivé. Dbáme na kvalitu a poctivost naší práce. Ceníme si spolupráce a schopnosti dorozumění jako základu dobré praxe. Snažíme se lidem dopomáhat k důstojnému životu.
Průběh služby - metody práce
Zařízení poskytuje terénní formu služby. Služba je realizována podle metodických materiálů služby.
Vstup klienta do služby je možný přes OSPOD, oslovením ze strany rodiny, popř. přes třetí osobu (např. jinou službu organizace). Práce v rodině může být zahájena jen se souhlasem rodiny a vědomím OSPOD. V rámci jednání se zájemcem o službu předáváme zájemci informace o poskytované službě, seznamujeme ho s podmínkami, za kterých ji může využívat, a dojednáváme, co od služby očekává (tzn. zjišťujeme zájemcovy potřeby, požadavky, očekávání, cíle a sociální situaci).
Sociální služby jsou uživateli poskytovány na základě uzavřené smlouvy o poskytování sociální služby – tzn. klient dostal všechny potřebné informace o službě a vědomě souhlasí s využíváním služby.
Plánování průběhu poskytování služby
Individuální plánování chápeme jako dlouhodobý proces, který začíná v jednání se zájemcem a končí výstupem klienta ze služby. Jde o spolupráci na stanovení osobních cílů a jejich naplnění. Každý uživatel má svého klíčového pracovníka. Uživatel vždy spolurozhoduje o průběhu i ukončení služby.
Pravidla pro odmítnutí poskytnutí služby
- Překročení kapacity
- Zájemce nespadá do cílové skupiny
Provozní doba služby
Pondělí - pátek (9 -17 hodin) nebo dle telefonické domluvy 734 154 528
Služba je poskytována bezplatně.
Stížnost
Stížnost na kvalitu nebo způsob poskytovaných služeb může vznést kterákoli osoba, která přijde se službou do kontaktu – klienti, blízcí klienta, dobrovolníci, veřejnost.
Způsoby podávání stížností
Uživatel/jeho zástupce mají právo podat na pracovníka nebo na službu stížnost, pokud se domnívají, že jsou porušována
základní lidská práva nebo práva uživatele služby. Uživatel má právo si stěžovat, aniž by byl, jakkoliv sankcionován. O právu podat stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby Šance pro Tebe je zájemce o službu informován sociálním pracovníkem služby při vstupu do služby před podpisem smlouvy o poskytnutí sociální služby.
Zásady podání stížností
• Podat stížnost lze ústně (osobně nebo telefonicky), nebo písemně (poštou, e-mailem, osobním předáním).
• Stížnost lze podat i anonymně do schránky na stížnosti umístěné v zařízení, kde je poskytována služba. Schránka je pravidelně 1x týdně kontrolována vedoucím služby.
• Pracovník, kterému byla stížnost podána, převede tuto stížnost do písemné formy a zaznamená do formuláře pro podání a vyřízení stížnosti.
• Stěžovatel má právo využít pomoc pracovníka při podání stížnosti (formulace aj.).
• Stěžovatel si může pro vyřízení stížnosti zvolit zástupce.
• Stížnost může vznést kterákoli osoba, která přijde se službou do kontaktu – uživatelé, blízcí, veřejnost.